Enzymedica seedeensüümid

Esileht / GLUTEENITUNDLIKKUS VÕI -TALUMATUS - SEEDEENSÜÜMID AITAVAD!

GLUTEENITUNDLIKKUS VÕI -TALUMATUS - SEEDEENSÜÜMID AITAVAD!

GLUTEENITUNDLIKKUS VÕI -TALUMATUS - SEEDEENSÜÜMID AITAVAD!

28.03.2020
GLUTEENITUNDLIKKUS VÕI -TALUMATUS - SEEDEENSÜÜMID AITAVAD!

Gluteenitundlikkus või -talumatus - seedeensüümid aitavad!

Väljas, näiteks restoranides ja kohvikutes, söömine võib gluteenitundlikkusega inimese jaoks olla üpris keeruline. Pidev selliste söögikohtade leidmine, kus on kas gluteenivaba menüü või võetakse gluteenivabu soove vastu, võib panna üldse väljas söömist vältima või ebatervislikke otsuseid tegema. Ettevaatlikuks teeb ka see, et enamik restorane ei suuda täielikult takistada toidu ristsaastumist (nt gluteeni lendumist teiste toitude valmistamisel, mis on eriti oluline tsöliaakiahaigete jaoks). Meeleheiteks pole aga põhjust, sest paljud inimesed on oma seedeprobleemide leevendamiseks leidnud lahenduse - seedeensüümid!

Gluteenitundlikkus või -talumatus

Gluteen on valguühend, mida leidub teraviljades nagu näiteks nisu, oder ja rukis. Kõige rohkem seostavad inimesed gluteeni just nisutoodetega. Osades söögikohtades ja toidupakenditel kasutatakse märgist, mis ütleb midagi sarnast: “valmistatud seadmetel, mis töötlevad ka nisutooteid”. See aga paneb gluteenitalumatusega inimesed kulmu kortsutama. Miks? 

Põhimõtteliselt tähendab see seda, et tarbitav toit VÕIB, aga EI PRUUGI sisaldada gluteeni jälgi. Tootmisliinid ja söögiasutused, mis kasutavad toidu(ainete) tootmiseks samu masinaid, teevad kõik endast oleneva, et seadmed enne gluteenivaba toote valmistamist puhtad oleksid. Kuid see ei pruugi alati tagada pisikese gluteenitolmu lendumist toidule või toiduainesse, mis siis omakorda võib jõuda inimese tundlikku seedeelundkonda.

Seedeensüümide lisaks tarvitamisega säilib aga lootus! Esmalt aga uurime lähemalt gluteenitalumatuse kolme levinumat liiki.

Gluteeni sisaldavad toidud

1. Tsöliaakia

Tsöliaakia on autoimmuunhaigus, kus tänu gluteeni tarbimisele tekivad kahjustused peensoole pinnale. Sellised kahjustused tekitavad omakorda erinevaid autoimmuunseid reaktsioone, toitainete imendumishäireid, lekkiva soole sündroomi ning palju muud. Haiguse põdeja jaoks võib gluteeni allaneelamine põhjustada päris tõsiseid tagajärgi. Tsöliaakiat saab diagnoosida lihtsa vereanalüüsiga, mis otsib spetsiifilisi HLA-geene, mis on olemas vaid 30 % inimkonnast, kellest umbes ühel protsendil võib areneda tsöliaakia. 

Kui sa tead, et ka väikseimgi gluteeniosake sinu enesetunnet häirida võib, tasub iga eine/söögi korral, mille sisaldust gluteeni osas kontrollida pole võimalik, üks toetav seedeensüümikapsel igaks juhuks sisse võtta. Seedeensüümide lisaks tarvitamine ei tähenda, et tsöliaakia diagnoosiga inimesed võiksid hakata gluteeni sisaldavaid toite sööma, vaid ettevaatusabinõuna, mis võib aidata võimalikke sümptomeid leevendada.

2. Gluteenitalumatus

Gluteenitalumatust võib olla keeruline diagnoosida. Inimene, kellel see on, võib kogeda sarnaseid sümptomeid kui see, kellel on diagnoositud tsöliaakia. Seda nimetatakse ka mitte-tsöliaakia gluteenitalumatuseks. Sümptomiteks võivad olla nö “udune mõtlemine”, keskendumisraskused, kõhuvalu, puhitused ja palju muud. 

Kui sa kahtlustad, et sul võib olla gluteenitalumatus, saad seda testida elimineeriva dieedi või veretesti kaudu (refereerija märkus: näiteks Synlabis). Veretest otsib kehast konkreetseid antikehi, mis näitavad, kui aktiivne (või reaktiivne, reageeriv) sinu immuunsussüsteem on seoses gluteenis sisalduvate valkudega. Elimineeriv dieet tähendab seda, kui toidulaualt võetakse välja kõik gluteeni sisaldavad toiduained, et näha, kas enesetundes esineb muutusi.

Gluteenitundlikkuse liigid

3. Gluteenitundlikkus

Esiteks, tead ju küll seda tunnet, kui oled ära söönud paar viilu lemmikpitsat või mõnulenud ühe kausitäie pastaga. Einele järgneb punnis kõht, seedehäired ja võib-olla isegi mõni väiksem (või suurem!) kõhugaasi väljutamine.Tihtipeale inimesed ei pea puuksutamist ja mulisemise tunnet ning punnis kõhtu toidutundlikkuseks, vaid normaalseks nähtuseks. Üldjuhul peaks aga inimese seedeelundkond toitu seedima eriliste häälitsuste või tuntavate liikumisteta. Toidutundlikkus viitab juba seedeensüümide puudulikkusele ning võib üle kasvada toidutalumatuseks.

Mis siis, kui selle asemel, et pärast söömist näiteks Espumisani alla neelata, võtaksid sa gluteeni sisaldava söögikorra alustamisel seedeensüümi, mis aitab gluteenivalke paremini seedida? See omakorda aitab vähendada seedehäireid, mida põhjustavad gluteeni sisaldavad toidud. Oluline on tähele panna ka seda, et kui süüakse väga suurt gluteenikogust sisaldav eine korraga ära, ei pruugi ainult ühest ensüümikapslist piisata.

Teiseks, enamiku inimeste jaoks ei ole gluteenitundlikkus nii tugev, et väike ristsaastumine (gluteeniosakeste lendumine või sattumine söödavale toidule) neid eriti mõjutaks, kuid tsöliaakiahaigete jaoks võib see tähendada pikka ja tõeliselt ebamugavat ööd või isegi haigla külastust. 

Enzymedica seedeensüümi toidulisand GlutenEase™ pakub sinu soolestikule abimehi lisaensüümide näol. Kapslid sisaldavad ka ainulaadset Thera-blend™ segu, mis on seedeensüümide kombinatsioon, mis tagab just nende seedeensüümide toimivuse erineva happelisuse tasemega seedekulgla osades. 

On tõestatud, et selleks et gluteenivalgud saaksid inimese kehas korralikult lõhustatud, on vaja nii ensüümi DPP4 kui ka põhiseedeensüümide (proteaas, amülaas ja lipaas) koostööd ning et ainult DPP4 lisandi võtmisest ei piisa. Põhiensüümid aitavad ka eines olevaid mitte gluteeni ssaldavaid toiduaineid paremini seedida.

Ensüümide purgist juurde võtmine tagab selle, et sinu soolestik on kaitstud ka juhul, kui söödav toit peaks mingil määral siiski gluteeni sisaldama. Lisaks aitab see gluteeni sisaldava eine tagajärjel tekkivaid ebamugavustundeid ennetada. Lihtsalt võta üks kapsel enne sööki ja lase hea maitsta!

GlutenEase Osta 

Allikas: Gluten Intolerance Protection with Enzymes (Enzymedica.com)

GlutenEase™ ei ole mõeldud asendama gluteenivaba dieeti tsöliaakiat põdevatel inimestel!

Tsöliaakia ning ka mitte-tsöliaakia gluteenitalumatuse kohta saad rohkem lugeda tsöliaakia.ee lehelt.

 

Veel põnevat lugemist:

KUIDAS VALIDA PARIMAID SEEDEENSÜÜME?